کشاورزی در کرمان

شایان کشت logo

کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور حجم قابل توجهی از محصولات کشاورزی مصرف داخلی را تولید می کند بطوریکه یک سوم باغهای کشور در این استان قرار دارد و در تولید بسیاری از محصولات دیگر در این بخش پیش رو است.
استان کرمان با مساحتی در حدود 181 هزار و 737 کیلومترمربع پهناورترین استان می باشد که حدود 11 درصد از خاک کشورمان را به خود اختصاص داده است و از این میان فقط 5 درصد از کل مساحت استان را اراضی کشاورزی و مابقی را مرتع، جنگل و بیابان تشکیل می دهد با این وجود یکی از بزرگترین مزیتهای و پتانسیلهای اقتصادی کرمان در راستای رونق اقتصادی و کار و تلاش بخش کشاورزی است.
این استان از لحاظ سطح زیر کشت محصولات باغی رتبه اول را داراست و با تولید 2.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی برای قریب به 30 درصد شاغلین استان به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شغل کرده است که این تعداد 6 درصد بیش تر از میانگین کشوری است.

همچنین استان کرمان، رتبه اول سطح زیر کشت و تولید پسته، رتبه اول سطح زیر کشت گردو، رتبه دوم سطح زیر کشت گل محمدی، رتبه چهارم سطح زیر کشت خرما و تولید ذرت، رتبه پنجم در سطح زیر کشت مرکبات و بادام، رتبه ششم تولید خرما و رتبه هفتم تولید مرکبات کشور را داراست.
پتانسیل های زیاد استان کرمان در تولید محصولات زراعی از قبیل گندم، ذرت دانه ای، کلزا و یونجه بمی معتقد است: با توجه به تنوع آب و هوایی امکان کاشت و تولید بیش از 54 نوع محصول زراعی از جمله کاشت ذرت در دو فصل از سال وجود دارد که با توجه به دانش کارشناسان و نیز تجربه بالای کشاورزان در امر تولید بذر هیبرید امکان ایجاد مناطق ایزوله در کشت ذرت بذری وجود دارد.

با توجه به دارا بودن چهار کارخانه و شرکت تولید و وارد کننده ماشین آلات کشاورزی و وجود بیش از 61 صنعتگر و تولید کننده ادوات کشاورزی ، کرمان از جمله استان های پیشرو در استفاده از ماشین آلات نوین باغی در سطح کشور است به نحوی که از 27 تشکل مکانیزه در استان 19 واحد آن فعال می باشد.